Bakgrund
På verksamheten infördes ett nytt digitalt diariehanteringssystem. Under en övergångsperiod behövde verksamheten hjälp med att börja arbeta enligt det nya arbetssättet.
Effekten av det nya systemet och den standardiserade arbetsprocessen var att arbetet optimerades och blev mycket mer tidseffektivt. För att stötta medarbetare togs en utförlig och lättillgänglig instruktion fram där process och uppgifter finns beskrivna.
På verksamheten infördes ett nytt digitalt diariehanteringssystem. Under en övergångsperiod behövde verksamheten hjälp med att börja arbeta enligt det nya arbetssättet.
Medarbetare hade behov av utbildning och stöttning i det nya systemet, därför togs ett gemensamt arbetssätt och rutiner fram. Dessutom behövde de nya processerna identifieras genom workshops och kartläggning.
Innan det nya arbetssättet infördes hade processerna varit till stor del manuella och personberoende, dessutom var de utformade så att personliga tolkningar kunde göras. Nu behövde medarbetare börja arbeta på ett helt nytt sätt.