Avtalshantering
Kostnader för IT utgör i de flesta organisationer en väsentlig del av budgeten och för att optimera användare av IT-budgeten krävs det att företag både har koll på och förstår sina IT-avtal. Avtalshantering och granskning är dock en komplicerad uppgift som kräver resurser och kompetenser som många företag saknar. Genom att kontinuerligt arbeta med översyn och kvalitetssäkring av IT-avtal finns det potential att snabbt hitta kostnadsbesparingar. Vi på Adaptit hjälper våra kunder med just detta, vi erbjuder ett helhetsgrepp kring hantering av IT-avtal. Vi kan hjälper företag att göra en avtalsöversyn för att säkerställa att de får det som de betalar för. Vi erbjuder också stöd vid omförhandling, upphandling och avtalstecknande.Erbjudande inom avtalshantering
Vi erbjuder olika typer av leveranser kopplat till våra kunders önskemål och ambitionsnivå:
Avtalsgranskning
Vi går igenom ett eller flera avtal för att säkerställa att avtalet är tydligt och att kunden inte debiteras för tjänster eller produkter som inte leverera.
Avtal vs nyttjande
Vi går igenom om avtalen speglar det faktiska användandet.
Avtalsförhandling
Vi hjälper kunden att omförhandla avtal med syftet att antingen hitta besparingar eller andra önskade effekter – det kan t ex handla om att förbättra relationen mellan kund och leverantör eller att säkerställa att kunden har flexibilitet att omförhandla eller gå ur ett avtal kopplat till kundens strategiska agenda.
Upphandling
Vi hjälper kunden genom hela processen för upphandling, från att scanna marknaden, ordna leverantörsträffar, kravställa, utvärdera och teckna avtal.