Carl Gripenberg är konsult och projektledare och är idag ute på uppdrag hos kund. Vi bad Carl berätta om sitt uppdrag – hur ser en arbetsdag ut, vilka utmaningar han möter och vilka egenskaper som är viktiga att ha som projektledare.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
En vanlig arbetsdag börjar självklart med nyhetsmorgon, en kopp kaffe, en cykeltur och lite snack med mina kollegor. Därefter är dagen i gång.
Jag driver två olika projekt där det ena har inneburit mycket planering med systemägare, användare, underleverantörer och i vissa fall hela bolaget. Det kan liknas med att lägga ett stort pussel, fast under tidspress. Därför är det viktigt att alla är med på tåget, vilket innebär att dagarna fylls av koordinering med olika aktörer.
Det andra projektet är mer självgående. Min roll är då mer att uppdatera alla involverade om vad som pågår, planera nästa steg samt att följa upp att det vi bestämt också har blivit gjort.
Vilka typer av projekt arbetar du med?
Det kan verkligen variera. I dagsläget arbetar jag dels med uppgradering och flytt av samtliga servrar, dels med segmentering av nätverk i alla butiker för Sverige, Norge och Danmark. Varje projekt kräver olika saker vilket gör att min roll och mina arbetsuppgifter förändras, det gillar jag.
Vilka är dina huvudsakliga ansvarsområden i ett projekt?
I korta drag är mina huvudsakliga ansvarsområden att planera och informera. Planera med systemägare och tekniker. Informera slutanvändare om vad som är på gång. Det är också mitt ansvar som projektledare att knyta ihop säcken och säkerställa att vi levererar på utsatt tid.
Vilka är de största utmaningarna som konsult och projektledare enligt dig?
Planeringsbiten. Som person vill jag gärna att saker ska bli klara ”nu”, men i en verksamhet där mycket händer samtidigt är det inte alltid möjligt. Då får man vänta till rätt tidpunkt för att genomföra en förändring. Det kan definitivt vara en utmaning, samtidigt blir känslan fantastisk när man väl får ihop det.
Vad tycker du är mest spännande i ditt arbete?
Jag skulle säga möjligheten att få vara hos kund och lära känna deras verksamhet. Rollen som konsult och flexibiliteten det medför innebär att jag kan arbeta med verksamheter och träffa människor som jag kanske aldrig annars hade stött på. Den möjligheten är något jag verkligen värdesätter.
Vilka egenskaper/färdigheter tror du är bra att ha i ditt yrke?
Att vara orädd, lyhörd, gilla nya utmaningar och att kunna anpassa hur du kommunicerar är superviktigt som konsult och projektledare. Men den viktigaste egenskapen är att alltid göra det du åtar dig att göra. Ingen vill ha en konsult som bara pratar men som inte levererar.
Vad är viktigt för att göra ett bra jobb som konsult och projektledare?
Hos min uppdragsgivare idag kom jag in i ett påbörjat projekt och då var stöttningen från kund helt ovärderlig för att snabbt kunna sätta mig in i arbetet. Sen är det centralt att vara självgående och se till att man tillförskaffar sig den information man behöver för att utföra uppdraget. Det går inte att sitta och vänta på att bli serverad.
Varför valde du att bli konsult på Adaptit/vad fick dig att välja just Adaptit som konsultbyrå?
När jag blev kontaktad av Adaptit fick jag förmånen att både träffa några av våra härliga konsulter och ledningsgruppen. Därefter fick jag en bättre förståelse för vilka Adaptit är och att de sätter samhällsnyttan i första rum. När jag sedan skulle få möjligheten att arbeta med ett nytt kundsegment var saken klar. Att Adaptit är ett mindre bolag var också något som tilltalade mig, det blir mer familjärt när man känner sina kollegor. Jag ville bli en del av Adaptit-familjen helt enkelt.