Ur ett ledarskapsperspektiv: Men jag då? Den allra viktigaste frågan i förändringsarbetet.

Att få en organisation att jobba på ett nytt och bättre sätt kräver mer än bara en fungerade digital plattform. Den största utmaningen är oftast svårigheten att ändra arbetssätt och driva en aktiv förändringsledning. Det flesta av oss upplever att våra arbetsdagar är stressiga och kravfyllda, att då ta in och lägga tid på nya arbetssätt kan kännas som bortslösad tid.

 

Nyckeln till framgång

Att medarbetare förstår och välkomnar förändringen är den enda verkliga nyckeln till framgång. Man behöver lägga tid och fokus på kommunikationen, från stormöten till enskilda möten, från att skicka ut information till att öppna upp interaktiva mötesplatser där medarbetare får chansen att ställa frågor. Jag har hört och upplevt åsikten att om inget har hänt så har vi ju inget att berätta. Men tystnad i en organisation i förändring bidrar till ökad osäkerhet, ryktesspridning och negativa politiska spel. Kommunikation kan alltså även handla om att man fortfarande diskuterar ett visst område eller att man stött på hinder i ett planerat scenario.

Men jag då?

Även om vi medarbetare förstås alla vill företagets bästa och arbetar mot att bli framgångsrika behöver vi också ha svar frågan på ”vad betyder det här för mig? Vi är människor och vad som kommer hända med oss är det perspektivet som alltid kommer vara det viktigaste för oss. När vi är delaktiga och vet hur förändringen kommer att förändra vårt sätt att arbeta kan vi också ta ställning till förändringen, förhoppningsvis med att bli motiverade och engagerade. Men även när vi vet att resultatet kanske inte blir det bästa för oss kommer delaktigheten vara avgörande för hur vi hanterar situationen. En delaktig medarbetare kommer alltid att förbättra slutresultatet!

Att som ledare ta in dessa perspektiv och förmedla till medarbetare att du förstår och att ni tillsammans arbetar med dessa områden kommer att bidra till stora vinster i er förändringsresa.

 

//Louise

 

Funderar ni kring hur ni ska kommunicera med medarbetare i förändring? Hur man tar reda på vad kunden egentligen vill ha? Vad ni behöver analysera och hur använder ni den inhämtade informationen? Hör av er till oss så diskuterar vi gärna vägen framåt (helt kostnadsfritt förstås).

Det här är del 3 ur en artikelserie på 3 om hur ni undviker att hamna i den luriga fällan med verksamhetsutveckling och hur man leder ett datadrivet förändringsarbete.

Den uteblivna framgången och varför produktutveckling inte är lösningen

Att komma igång med den datadrivna organisationen

Top